06-526 521 42 info@burovolt.nl


'DE KRACHT VAN FUCK-UPS' is nu ook te boeken via sprekersbureau Athenas! Voor meer informatie, beschikbaarheid en tarieven, klik hier


Held op sokken

Gisteravond mocht ik het podium weer op. Ik deed mijn workshop ‘De Kracht van Fuck-ups’ voor een groep van 70 gasten van @Keytoe.


Ik ben al jaren klant van Keytoe, maar inmiddels ook veel meer dan dat. Fan, vriendin, adviseur en sinds kort ook aandeelhouder. Keytoe is de enfant terrible onder de marketingbureaus. Met supergetalenteerde mensen die voor vette klanten award winning oplossingen bedenken, designen en bouwen. Die dat wat onmogelijk lijkt gewoon doen, zonder er al teveel woorden aan vuil te maken. Ze houden van een feestje daar in Maassluis en er wordt ontzettend hard gewerkt en gelachen.


Maar Keytoe is ook chaos. Met onsamenhangende business units die zo maar ineens ontstaan. Mensen die zichzelf in dienst nemen en elkaar ontslaan (huh?). Met grote Rotterdamse bekken en ego’s. Die doen wat ze zelf willen. Samen bouwen zij aan een bedrijf dat meer lijkt op een beweging dan op een organisatie. Zelfsturend, maar bij vlagen stuurloos en met onzichtbare lijntjes waar menig systemisch coach de vlekken in de nek van zou krijgen.


Ik ben blij dat ik er niet werk. Maar nog blijer dat ik er op een andere manier toch onderdeel van mag zijn. Keytoe is inspirerend, onconventioneel en mediageniek en staat inmiddels KEI.HARD. op de kaart in business Nederland. Ik hou van Keytoe.


Die held op sokken, dat ben ik. Ik deed de afsluitende talk tijdens het klantenevenement gisteren. ‘Leuk, riep ik meteen toen ze me vroegen. Voor groepen spreken gaat me makkelijk af. Maar sinds ik deze workshop geef lijkt er iets veranderd. Ik ben ZO.NERVEUS. Elke keer weer. Ondanks de uren aan voorbereiding en het feit dat ik het verhaal kan dromen. Ondanks dat ik Cedric naast me had, dé improv master en Nederlands Kampioen lullen. En ik was zo goed als ‘thuis’. Hoezo nerveus?


Ik weet het niet. Maar met klamme handjes, een totale blank en geen idee wat ik zou gaan zeggen stapte ik het podium op. Op mijn sokken. Letterlijk. Want vlak voor de bijeenkomst bleef met m’n gezellige tijgerhakken hangen in een tuintegel. Er moesten twee mannen, een schroevendraaier en een hamer aan te pas komen om dat ding eruit te krijgen. Gevolg: Hak stuk.


Dan maar zonder schoenen dus. Gelukkig had ik fatsoenlijke sokken aan. Ik ben van de zenuwen vergeten een foto te maken en pas vanmorgen dacht ik: Hé da’s eigenlijk best wel grappig. En weer een nieuwe fuck-up voor mijn collectie (die keer dat ik mijn talk deed voor 70 man en op mijn sokken op het podium stond).


Mijn publiek was geniaal. Zeven mensen sprongen zonder aarzelen op het podium met hun faalverhalen. De een nog pijnlijker dan de ander. We hebben allemaal gelachen en ik heb geleerd én een heleboel leuke mensen gesproken. Waaronder @Feike Cats, de geestelijk vader van klanthousiasme en verleuken.


Ik ga zo naar de Hema en een heleboel leuke sokken kopen. Met dank aan Feike. En mijn moeder. Zij zei altijd: ‘weg met die oude onderbroeken, je weet nooit of je in het ziekenhuis terecht komt’. Onzin vond ik het, maar gisteren snapte ik ineens wat ze bedoelde. Vanaf nu draag ik alleen nog vrolijke sokken, je weet immers nooit waar je terecht komt…

Chief Happiness Officer zoekt Fuck-up Manager

Chief Happiness Officer. Een functie die tot voor kort niet bestond en 10 jaar geleden ondenkbaar was. Beetje in de categorie ‘influencer’, ‘millenial expert’ en ‘drone operator’. En toch: Anno 2019 ongelooflijk relevant en harstikke aan de hand.

Want werkgeluk is een belangrijk thema in organisaties. Blije mensen, blije teams, blije organisatie, blije klanten. Zo simpel lijkt het te zijn. Organisaties die stappen nemen in die richting zien de resultaten: Aantrekkingskracht voor (jong) talent, minder ziekteverzuim, minder verloop om er maar een paar te noemen.

En natuurlijk zijn er genoeg bedrijven waar men denkt dat dit soort dingen ‘maar onzin’ zijn. Nieuwerwets gedoe voor tere zielen. En we allemaal gewoon maar ‘effe normaal’ moeten doen. Hard werken, niet zeuren en uren maken. Het werk moet af, de kassa moet draaien. En ook daar zit wat in.

It’s all about balance. Je hoeft als organisatie namelijk helemaal niet 180 graden om te draaien om het werkgeluk van je medewerkers te verhogen. De broodjes kroket te vervangen door vegan-lunches. Je hoeft niet te scrummen. En je hoeft ook niet mee te doen aan de buurt of beach-clean-ups als je liever gaat karten met je team.

Wat je wel moet doen? Zorgen dat je echt bent. Authentiek. Dat je mensen zichzelf kunnen zijn en dat je als leider het goede voorbeeld geeft. Niet bang zijn om je kwetsbaar op te stellen. Authenticiteit maakt bedrijven succesvoller en mensen gelukkiger. Delen maakt veerkrachtig, echt naar elkaar luisteren brengt verbinding en lachen zorgt voor ontspanning.

Gewoon doen! Ik help je ermee. Met de workshop ‘De Kracht van Fuck-ups’. Je loopt gegarandeerd weg met inzichten & concrete tips. En je hebt gelachen, om mijn faalverhalen én die van je collega’s. Uiteindelijk zijn we allemaal fuck-up managers. Of ‘leads’, als dat beter past in jouw organisatie.

Meer weten? Bel me: 06-526 521 42

Omarm je imperfecties: I suck at sales

Man, man, man, ik ben zo trots als een aap met …. (nou ja je snapt mijn enthousiasme). Sinds kort ben ik als spreker namelijk ook te boeken via sprekersbureau Athenas (https://www.athenas.nl/sprekers/natalia-de-smalen/). Hoe vet is dat?


Ik ben best trots, maar ook blij met dit nieuwe sales kanaal. Want eerlijk is eerlijk, zo’n talk ‘verkopen’ is nog best lastig en in alle eerlijkheid: Ik ben geen goede sales vrouw. Ik hou van mensen, luisteren en praten, maar als het netwerken heet dan voel ik een enorme weerstand en heb ik net iets te snel een prima reden om niet te gaan. Het is niet dat ik geen inspirerende voorbeelden heb gehad en ik kom nog steeds met enige regelmaat supersalestalenten tegen die hun vader nog aan hun moeder zouden verkopen. Maar ik bak er weinig van. Alhoewel…


Eens per jaar ga ik met mijn moedertje naar de IJhallen en verkopen we onze left-overs en miskopen. Ons prijsbeleid is volstrekt subjectief: Vervelende mensen moeten meer betalen. Irritatietoeslag. Afdingen werkt bij ons alleen als je erbij lacht. Leuke mensen krijgen een glaasje wijn of een stukje kaas uit onze ka-teeering én gezelligheidskorting. Het is een eurootje hier eurootje daar, maar elke keer gaan we toch met een flinke buit en zonder handel naar huis.


Op mijn 18e was ik topverkoper bij de Dolcis. Elke donderdag en zaterdag stond ik dikke damesvoeten in pumps te persen voor een paar extra minimumloon centen. Oh mevrouw, ze staan u enig. Loopt wel uit. Maakt een heel slank voetje. En hoppa, de dozen vlogen over de kassa en de centen verdwenen datzelfde weekend nog in de kroeg. Toen ik ermee stopte kreeg ik een bos hele lelijke chrysanten en een getuigschrift waarop stond dat ik als ‘meervoudig topverkoper van de maand’ beschikte over ‘uitstekende verkoopvaardigheden’.


Nou, zou je zeggen, daar zit dan toch iets van sales potentie? Ter illustratie, de meeste van mijn verkoopgesprekken gaan zo: Hoi ik ben Natalia. Dit is wat ik doe en kan. Wil je het? Great! Wil je het niet? Ook prima. Heb je voor een ander gekozen? Ik wens je het allerbeste. Te duur? Snap ik. Toch heb ik genoeg en ook nog eens hele leuke en trouwe klanten, dus ergens gaat er iets wel goed.


Maar die lezing verkopen, dat is andere koek. En ik heb een missie, ik wil dat podium op dus ik zal aan de bak moeten. En nu je toch zover doorgelezen hebt: Ik oefen even mijn verkoopgesprek met je.


Ik: Ik ben zo blij! Sinds kort ben ik als spreker ook te boeken via een écht sprekersbureau.


Klant: Oh, echt? Wat leuk voor je!


Ik: Dank je. Mijn ‘Pleidooi voor Imperfectie’ heeft zoveel raakvlakken met actuele thema’s. Denk aan prestatie, perfectie, stress, burn-out, management, werkgeluk, leiderschap, innovatie, toekomst, organisatie en verandering. En zij krijgen regelmatig aanvragen van organisaties voor talks in die domeinen dus dat zou wel eens een mooie match kunnen zijn.


Klant: Help me even, waar ging ‘Pleidooi voor Imperfectie’ ook al weer over?


Ik: ‘Pleidooi voor Imperfectie’ schijnt licht op het thema imperfectie in het bedrijfsleven. Op individueel vlak kunnen we inmiddels wel wat met imperfectie, maar op zakelijk vlak trekken we een harde lijn. Is perfectie nog steeds de norm. En dat is vet onhandig en brengt de toekomstbestendigheid van mens én bedrijf in gevaar! Als we imperfectie kunnen omarmen dan zou dat onze organisaties sowieso 3 zaken opleveren die we vandaag en in de toekomst hard nodig hebben: Innovatiekracht, authenticiteit en inspirerend leiderschap.


Klant: Uurtje zitten, mond dicht en luisteren dus?


Ik: Nou, niet helemaal. Mijn talk bestaat uit 2 delen: Een deel waarin ik een kader schets met achtergrondinformatie, observaties, de grillen van de huidige tijdsgeest en de trends afgewisseld met voorbeelden en anekdotes. In het tweede deel ga ik actief aan de slag met het publiek. Ik heb ze net verteld dat fouten maken en delen mensen én organisaties een aantal belangrijke bouwstenen oplevert, dus laten we eens kijken wat er aan heerlijke blunders en imperfecte verhalen in het publiek zitten. Share the failure! (met een heuse award voor de mensen die ‘aan’ gaan van een competitief element…).


Klant: Oh shit, ik moet dus meedoen…


Ik: Ja! De bedoeling is dat er verhalen uit de zaal los komen. Ik heb genoeg eigen materiaal om mensen op gang te krijgen dus dat komt wel goed. Tot slot geef ik 3 concrete tips, waarmee ieder bedrijf direct op een simpele en effectieve manier kan profiteren van de positieve effecten van imperfectie in de dagelijkse operatie.


Klant: Hmm, ik zal toch eens kijken of dat misschien iets voor bij ons is..


Ik: Dat zou ik tof vinden. Organiseer je binnenkort een bijeenkomst voor je team, klanten en/of business partners en zoek je naar een luchtig, interactief, relevant en actueel verhaal? Heb ik voor je! Mijn talk past prima als break in een dagprogramma, als intro of als energizer, maar is bijvoorbeeld ook goed te combineren met een op maat gemaakte workshop. Ik denk graag met je mee over een passende invulling.


Dan doen we nog wat koetjes en kalfjes en ronden af. Maar dan? Opvolgen. Leads nabellen. Funnel bouwen. Pixels plaatsen. Retargetten. Campagne voeren. Social Media. Content maken. List building. Vloggen en bloggen. Warmhouden. Teasen. Aanbieding doen. Closen. En daar gaat het mis met mij. Want het gesprek voeren is leuk en alles daarna supernuttig en effectief voor velen, maar ik krijg er jeuk van.


Het is zo klaar als een klontje: I suck at sales and I know it. Dus ik ga niet trekken en duwen. Ik ga niet op jacht. Ik doe wat bij me past en vertrouw erop dat het met de lezing zo gaat als met de rest van mijn business. Met een beetje mazzel komen de boekingen via Athenas en ik ga mijn ‘verkoopgesprek’ gewoon zoveel mogelijk doen zonder te willen verkopen. Dan ben ik op mijn best. Want vertellen over iets waar je in gelooft en wat je enthousiast maakt is het leukste wat er is. En het dan ook daadwerkelijk kunnen doen…..de kers op de taart.


Het voelt echt freakin’ lekker om te kunnen zeggen: I suck! Ik zou zeggen: Probeer het eens… Waar suck jij in?


Over imperfectie gesproken: BURO VOLT

Ik ben ondernemer. Mijn BURO VOLT bestaat 5 jaar. Ik ben jarig. Zonder slingers, geen taart, geen toeters. Want die heb ik niet geregeld. Ik werk namelijk nog steeds alleen, zonder personeel. Heb geen vernuftig businessmodel. Geen online jaarprogramma. Geef geen webinars. Het geld klotst niet tegen de plinten. Ik heb geen (internationale) business coach. Geen social mediastrategie. En om eerlijk te zijn ook totaal geen ambitie om al die dingen wel te hebben op enig moment.

Over imperfectie gesproken: Goed mislukt

Nobody’s perfect, fouten maken mag, je bent ook maar een mens. Toch? Op individeel nivo kunnen we er inmiddels wel wel wat mee. Maar op zakelijk vlak trekken we een harde lijn. We móeten heel snel toe naar een nieuwe vorm waarin meer ruimte is voor echtheid en kwetsbaarheid in bedrijven. Anders staan we straks allemaal buiten spel. Ik schreef er een lezing over, mijn PLEIDOOI VOOR IMPERFECTIE. En ik vertel je over mijn eigen mislukkingen. Zoals deze.

Over imperfectie gesproken: FFP (wat?)

Niemand is perfect. Ook bedrijven niet. Lange tijd hebben we geprobeerd de schone schijn op te houden. Maar consumenten worden steeds sceptischer en geloven die mooi praatjes niet meer. Bedrijven maken fouten. En het is hoog tijd dat we daar een heel stuk minder geheimzinnig over gaan doen. Want imperfectie durven tonen levert je als op bedrijf mooie dingen op. Dingen die je heel erg nodig hebt, wil je in de toekomst nog relevant kunnen zijn.

De Try-out

Vandaag deed ik de try-out van mijn lezing. Na 100 keer voor de spiegel en met Elvis als enige toehoorder (zo geen gevoel voor humor die hond…) was vandaag het moment van de waarheid: Voor de eerste keer met publiek. Je bent er nooit klaar voor, het is nooit goed genoeg, maar gewapend met een flinke dosis 'we zien wel' en driedubbeldik deodorant om de klotsende oksels in het gareel te houden ging ik op weg naar Maassluis.

De Fuck-Up Night

Als je de afgelopen tijd een beetje hebt meegelezen dan weet je dat ik bezig ben met het maken van een lezing. Mijn PLEIDOOI VOOR IMPERFECTIE. Voor echtheid, in bedrijven. We móeten namelijk heel snel toe naar een nieuwe vorm waarin meer ruimte is voor echtheid en dus kwetsbaarheid in bedrijven. Anders staan we straks allemaal buiten spel. Met de dag wordt het onderwerp relevanter, elke dag krijg ik in mijn Blendle overzicht wel 1 of 2 artikelen die erover gaan. Ik heb iets te pakken en ik moet een beetje vaart gaan maken ook.

De Lezing

Voor me ligt een stapel printjes. Twintig pagina’s met tekst, het script van mijn lezing. De volledige inhoud, de punten die ik wil maken, de verwijzingen naar onderzoeken, de onderbouwing, mijn visie, de links met mijn projecten en opdrachtgevers, de successen en de catastrofes, de grapjes, de anekdotes, de waarschuwingen en de tips. Mijn ziel en zaligheid en een belachelijke hoeveelheid tijd zit erin.

Meer blogs van Natalia lezen?


Meer zien van Natalia en DE KRACHT VAN FUCK-UPS?

Op deze site vind je video's, foto's en referenties. Ook op social media kun je me volgen. Wil je meer weten of zien? Bel me!