06-526 521 42 info@burovolt.nl


'DE KRACHT VAN FUCK-UPS' is nu ook te boeken via sprekersbureau Athenas! Voor meer informatie, beschikbaarheid en tarieven, klik hier


Omarm je imperfecties: I suck at sales

Man, man, man, ik ben zo trots als een aap met …. (nou ja je snapt mijn enthousiasme). Sinds kort ben ik als spreker namelijk ook te boeken via sprekersbureau Athenas (https://www.athenas.nl/sprekers/natalia-de-smalen/). Hoe vet is dat?


Ik ben best trots, maar ook blij met dit nieuwe sales kanaal. Want eerlijk is eerlijk, zo’n talk ‘verkopen’ is nog best lastig en in alle eerlijkheid: Ik ben geen goede sales vrouw. Ik hou van mensen, luisteren en praten, maar als het netwerken heet dan voel ik een enorme weerstand en heb ik net iets te snel een prima reden om niet te gaan. Het is niet dat ik geen inspirerende voorbeelden heb gehad en ik kom nog steeds met enige regelmaat supersalestalenten tegen die hun vader nog aan hun moeder zouden verkopen. Maar ik bak er weinig van. Alhoewel…


Eens per jaar ga ik met mijn moedertje naar de IJhallen en verkopen we onze left-overs en miskopen. Ons prijsbeleid is volstrekt subjectief: Vervelende mensen moeten meer betalen. Irritatietoeslag. Afdingen werkt bij ons alleen als je erbij lacht. Leuke mensen krijgen een glaasje wijn of een stukje kaas uit onze ka-teeering én gezelligheidskorting. Het is een eurootje hier eurootje daar, maar elke keer gaan we toch met een flinke buit en zonder handel naar huis.


Op mijn 18e was ik topverkoper bij de Dolcis. Elke donderdag en zaterdag stond ik dikke damesvoeten in pumps te persen voor een paar extra minimumloon centen. Oh mevrouw, ze staan u enig. Loopt wel uit. Maakt een heel slank voetje. En hoppa, de dozen vlogen over de kassa en de centen verdwenen datzelfde weekend nog in de kroeg. Toen ik ermee stopte kreeg ik een bos hele lelijke chrysanten en een getuigschrift waarop stond dat ik als ‘meervoudig topverkoper van de maand’ beschikte over ‘uitstekende verkoopvaardigheden’.


Nou, zou je zeggen, daar zit dan toch iets van sales potentie? Ter illustratie, de meeste van mijn verkoopgesprekken gaan zo: Hoi ik ben Natalia. Dit is wat ik doe en kan. Wil je het? Great! Wil je het niet? Ook prima. Heb je voor een ander gekozen? Ik wens je het allerbeste. Te duur? Snap ik. Toch heb ik genoeg en ook nog eens hele leuke en trouwe klanten, dus ergens gaat er iets wel goed.


Maar die lezing verkopen, dat is andere koek. En ik heb een missie, ik wil dat podium op dus ik zal aan de bak moeten. En nu je toch zover doorgelezen hebt: Ik oefen even mijn verkoopgesprek met je.


Ik: Ik ben zo blij! Sinds kort ben ik als spreker ook te boeken via een écht sprekersbureau.


Klant: Oh, echt? Wat leuk voor je!


Ik: Dank je. Mijn ‘Pleidooi voor Imperfectie’ heeft zoveel raakvlakken met actuele thema’s. Denk aan prestatie, perfectie, stress, burn-out, management, werkgeluk, leiderschap, innovatie, toekomst, organisatie en verandering. En zij krijgen regelmatig aanvragen van organisaties voor talks in die domeinen dus dat zou wel eens een mooie match kunnen zijn.


Klant: Help me even, waar ging ‘Pleidooi voor Imperfectie’ ook al weer over?


Ik: ‘Pleidooi voor Imperfectie’ schijnt licht op het thema imperfectie in het bedrijfsleven. Op individueel vlak kunnen we inmiddels wel wat met imperfectie, maar op zakelijk vlak trekken we een harde lijn. Is perfectie nog steeds de norm. En dat is vet onhandig en brengt de toekomstbestendigheid van mens én bedrijf in gevaar! Als we imperfectie kunnen omarmen dan zou dat onze organisaties sowieso 3 zaken opleveren die we vandaag en in de toekomst hard nodig hebben: Innovatiekracht, authenticiteit en inspirerend leiderschap.


Klant: Uurtje zitten, mond dicht en luisteren dus?


Ik: Nou, niet helemaal. Mijn talk bestaat uit 2 delen: Een deel waarin ik een kader schets met achtergrondinformatie, observaties, de grillen van de huidige tijdsgeest en de trends afgewisseld met voorbeelden en anekdotes. In het tweede deel ga ik actief aan de slag met het publiek. Ik heb ze net verteld dat fouten maken en delen mensen én organisaties een aantal belangrijke bouwstenen oplevert, dus laten we eens kijken wat er aan heerlijke blunders en imperfecte verhalen in het publiek zitten. Share the failure! (met een heuse award voor de mensen die ‘aan’ gaan van een competitief element…).


Klant: Oh shit, ik moet dus meedoen…


Ik: Ja! De bedoeling is dat er verhalen uit de zaal los komen. Ik heb genoeg eigen materiaal om mensen op gang te krijgen dus dat komt wel goed. Tot slot geef ik 3 concrete tips, waarmee ieder bedrijf direct op een simpele en effectieve manier kan profiteren van de positieve effecten van imperfectie in de dagelijkse operatie.


Klant: Hmm, ik zal toch eens kijken of dat misschien iets voor bij ons is..


Ik: Dat zou ik tof vinden. Organiseer je binnenkort een bijeenkomst voor je team, klanten en/of business partners en zoek je naar een luchtig, interactief, relevant en actueel verhaal? Heb ik voor je! Mijn talk past prima als break in een dagprogramma, als intro of als energizer, maar is bijvoorbeeld ook goed te combineren met een op maat gemaakte workshop. Ik denk graag met je mee over een passende invulling.


Dan doen we nog wat koetjes en kalfjes en ronden af. Maar dan? Opvolgen. Leads nabellen. Funnel bouwen. Pixels plaatsen. Retargetten. Campagne voeren. Social Media. Content maken. List building. Vloggen en bloggen. Warmhouden. Teasen. Aanbieding doen. Closen. En daar gaat het mis met mij. Want het gesprek voeren is leuk en alles daarna supernuttig en effectief voor velen, maar ik krijg er jeuk van.


Het is zo klaar als een klontje: I suck at sales and I know it. Dus ik ga niet trekken en duwen. Ik ga niet op jacht. Ik doe wat bij me past en vertrouw erop dat het met de lezing zo gaat als met de rest van mijn business. Met een beetje mazzel komen de boekingen via Athenas en ik ga mijn ‘verkoopgesprek’ gewoon zoveel mogelijk doen zonder te willen verkopen. Dan ben ik op mijn best. Want vertellen over iets waar je in gelooft en wat je enthousiast maakt is het leukste wat er is. En het dan ook daadwerkelijk kunnen doen…..de kers op de taart.


Het voelt echt freakin’ lekker om te kunnen zeggen: I suck! Ik zou zeggen: Probeer het eens… Waar suck jij in?


Meer blogs van Natalia lezen?


Meer zien van Natalia en DE KRACHT VAN FUCK-UPS?

Op deze site vind je video's, foto's en referenties. Ook op social media kun je me volgen. Wil je meer weten of zien? Bel me!